Google bedrijfspagina: stap voor stap uitgelegd

Google, de onbetwiste leider in online zoekopdrachten, is dé plek waar consumenten naar toe gaan als ze ergens naar op zoek zijn. Het is dan ook zeer waardevol om een toppositie in de zoekresultaten van Google te bemachtigen

Hoewel veel bedrijven al bezig zijn met het promoten van hun website via SEO-strategieën, zijn er nog andere manieren om de bekendheid van je bedrijf op Google te vergroten, en een daarvan is het gebruik van een Google bedrijfspagina

Google-Bedrijfspagina

Wat zijn de voordelen van een Google bedrijfspagina

Wanneer bedrijven een Google mijn bedrijf account aanmaken, plukken ze direct de vruchten van deze gratis vermelding. Een vermelding van je bedrijf in Google verbeterd niet alleen je lokale zichtbaarheid, maar deelt ook informatie met andere Google-producten, waardoor je bedrijf en je producten onder andere verschijnen op Google maps

Laten we eens dieper ingaan op enkele voordelen van het gebruik van een Google pagina voor bedrijven

1. Verbetert je zichtbaarheid in online zoekopdrachten

Veel klanten gaan naar Google om producten of diensten te zoeken, zonder een specifiek merk of bedrijf in gedachten te hebben. Bedrijven met een Google bedrijfsprofiel zijn veel zichtbaarder in de zoekresultaten, wat klanten kan overhalen om voor hun merk te kiezen. Dit geldt zeker voor het vinden van lokale bedrijven

2. Gemakkelijk informatie verstrekken over je bedrijf

Een Google bedrijfsprofiel stelt jein staat om alle informatie te verstrekken waar klanten naar op zoek kunnen zijn, van je website en telefoonnummer tot je openingstijden. Dit is niet alleen handig voor klanten, maar maakt het ook gemakkelijker voor je om consistentie te waarborgen in je online beschikbare bedrijfsgegevens.

3. Mogelijkheid voor klanten om reviews te plaatsen

Reviews van klanten zijn een krachtig middel om het vertrouwen in je bedrijf te vergroten. Een Google bedrijfspagina biedt een platform om deze reviews te tonen zonder extra kosten.

Het is bekend dat veel mensen de reviews van een bedrijf door te nemen en de beslissing om iets te kopen daar door beïnvloed wordt.

In een ander artikel zal ik uitleggen hoe je Google reviews op je website kunt plaatsen.

Een Google bedrijfsprofiel is geweldig voor lokale SEO

Je lokale vindbaarheid wordt met een bedrijfsprofiel van Google vele malen beter. Ook is het voor klanten gemakkelijk om meteen je openingstijden, contactgegevens en je website te zien. Met 1 klik hebben (potentiële) klanten de route naar je bedrijf via Google maps.

Google bedrijfspagina instellen: Hoe werkt dat?

Het instellen van een Google mijn bedrijfspagina is eenvoudig en zeker de moeite waard. Hier zijn 8 eenvoudig stappen om je Google bedrijfsprofiel in te stellen

1. Log in op je Google bedrijfsprofiel manager

Alle bedrijven met een Google-account hebben toegang tot Google bedrijfsprofiel Manager, de tool die je nodig hebt om je Google bedrijfspagina in te stellen. Als je al een Google-account hebt, hoef je alleen maar in te loggen en Google bedrijfsprofiel Manager te openen. Als je nog geen Google-account hebt, maak er dan snel een aan, wat slechts enkele minuten in beslag neemt.

2. Voeg je bedrijf toe aan je account

Eenmaal ingelogd in de manager, voeg je je bedrijf toe aan je account. Als je bedrijf al bestaat, vraag dan toestemming om toegang te krijgen tot het bestaande profiel. Als het nieuw is, voer dan de naam in en selecteer de juiste categorie.

3. Voeg je locatie toe

Als je een fysieke vestiging hebt die klanten kunnen bezoeken, voer dan je bedrijfsadres in. Voor bedrijven zonder fysieke locatie, kun je de gebieden vermelden die jouw bedrijf bestrijkt. Dit kan bijvoorbeeld zijn: Nederland, België of alleen bepaalde gebieden in NL 

4. Voeg je contactgegevens toe

Voeg je bedrijfstelefoonnummer en het e-mailadres toe dat je potentiële klanten wilt laten gebruiken. Ook kun je je website hier toevoegen. Er is zelfs een functie om met je klanten te chattten.

5. Verifieer je nieuwe Google bedrijfsprofiel

De laatste, maar belangrijke stap, is het verifiëren van de door jou verstrekte informatie. Dit gebeurt meestal via een verificatiecode die je ontvangt via postkaart, telefoon of e-mail. Dit proces kan enige tijd in beslag nemen

Verificatie met een postkaart

Meestal stuurt Google een ansichtkaart naar het opgegeven adres met een verificatiecode van vijf cijfers. Dit zal meestal binnen vijf werkdagen aankomen. Nadat je de ansichtkaart hebt ontvangen en de verificatiecode hebt, hoef je alleen het nummer in te voeren om je bedrijf te verifiëren.

Telefonische verificatie

Als je in aanmerking komt om je bedrijf telefonisch te verifiëren, kan je deze optie selecteren. Je ontvangt een geautomatiseerd telefoontje waarin je jouw verificatienummer over de telefoon te horen krijgt. Vervolgens kan je het nummer invoeren om je bedrijf op dezelfde manier te verifiëren.

E-mail verificatie

E-mailverificatie is een andere optie die beschikbaar is voor sommige bedrijven. Als je op deze manier kunt verifiëren, kan je ervoor kiezen om het via de mail te doen

Nu kun je beginnen met het inrichten van je google bedrijfspagina

Over het inrichten van je bedrijfspagina zal ik nog een ander artikel schrijven. Als je een webshop hebt kun je zelfs de producten in je bedrijfsprofiel zetten en meteen doorlinken. Wil je je Google bedrijfsprofiel door mij laten inrichten of wil je een website laten maken? Neem dan contact met me op.

Scroll naar boven